.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کاهش 33 درصدی بارندگی در مازندران

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: نخستین ماه زمستان 94 (دی‌ماه) به گونه‏‌ای به پایان رسید که با کاهش حدود 33 درصدی بارندگی و افزایش حدود 2.6 درجه‏‌ای دمای هوا نسبت به دوره بلندمدت در استان روبرو بوده‌‏ایم.


به گزارش شمال نیوز احمد اسدی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نخستین ماه زمستان 94(دی‌ماه) به‌گونه‏‌ای به پایان رسید که با کاهش حدود 33 درصدی بارندگی و افزایش حدود 2.6 درجه‏‌ای دمای هوا نسبت به دوره بلندمدت در استان روبرو بوده‌‏ایم.

وی با بیان اینکه متوسط بارش دی‌ماه 94 حدود 39 میلی‌متر و متوسط درجه حرارت 8.3 درجه سلسیوس بوده است، گفت: به طوری که روز 29 دی‌ماه امسال حداکثر مطلق دمای هوای ایستگاه هواشناسی مازندران افزایش قابل ملاحظه یافته و دمای هوا در ساری با 15 درجه افزایش نسبت به روز قبل به 32.4 رسید که در آمار 16 ساله دی‌ماه این شهر سابقه نداشت.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران تصریح کرد: حداکثر دمای هوا در قراخیل قائم‌شهر به 30 درجه، گلوگاه 29، فرودگاه دشت‏‌ناز 28، آمل 26، بابلسر و پل‌‏سفید 24، رامسر 23، کجور، نوشهر و بندر امیرآباد 20، کیاسر 19، آلاشت 17، سیاه‌‏بیشه 14 و بلده به 13 درجه بالای صفر رسید.

اسدی یادآور شد: براساس دوره آماری موجود در دی‌ماه، حداکثر مطلق دمای هوای ثبت شده در قراخیل قائم‌شهر در دوره آماری 35 سال و در ایستگاه فرودگاه دشت‏‌ناز، گلوگاه، آمل، و کجور در 10 تا 15 سال گذشته بی‏‌سابقه بوده و این دمای هوا را در دی‌ماه تجربه نکرده بودند و رکورد جدیدی محسوب می‏‌شود.

وی ادامه داد: حداکثر مطلق دمای هوا 29 دی‌ماه 94 به جزء در ایستگاه هواشناسی نوشهر، بندر امیرآباد، بلده و آلاشت، در بقیه ایستگاه‌‏های هواشناسی نسبت به دی‌ماه سال 93 بیشتر بوده است.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی دی‌ماه، متوسط میزان بارندگی چهار ماه اول سال زراعی 95-94 در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت تنها حدود یک درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی 94-93 حدود 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اسدی با اعلام اینکه حدود نیمی از 15 ایستگا‏ه‏‌های هواشناسی سینوپتیک میزان بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته است، بیان کرد: بیشترین افزایش نیز از رامسر حدود 42 درصد و بیشترین کاهش از کجور حدود 24 درصد بوده است.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران افزود: در 10 ماهه امسال حدود دو سوم ایستگاه‏‌های استان(نیمه غربی و در بیشتر مناطق نیمه شرقی) افزایش بارش اتفاق افتاده و بیشترین افزایش از رامسر حدود 14 درصد و بیشترین کاهش از ساری حدود 14 درصد بوده است.

اسدی با اعلام اینکه طی این مدت توزیع بارش در مازندران از لحاظ مکانی و زمانی مناسب نبوده است، گفت: با توجه به آخرین پیش‌‏بینی فصلی، برای دو تا سه ماه آینده که میزان بارش در حد نرمال و میانگین دمای هوا تا یک درجه گرم‌تر از نرمال پیش‏‌بینی شده که مستلزم مدیریت در مصرف آب است.

وی بیان کرد: براساس آخرین ارزیابی، صحت پیش‌‏بینی فصلی حدود 70 درصد است.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران در مورد میانگین بارندگی دی‌ماه امسال استان، تصریح کرد: میزان بارندگی حدود 39 میلی‌‏متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود 33 درصد کاهش و نسبت به دی‌ماه سال 93 حدود 11 درصد کاهش را نشان می‌‏دهد، به‌طوری‌که در بین 15 ایستگاه هواشناسی، تنها در دو ایستگا‏ه سیاه‌‏بیشه و بلده بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از بلده حدود 41 درصد و بیشترین کاهش از رامسر حدود 62 درصد بوده است.

اسدی ادامه داد: میانگین بارندگی چهار ماه اول سال زراعی 95-94 مازندران، حدود 336 میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود یک درصد افزایش و نسبت به چهار ماه اول سال زراعی 94-93 حدود 9 درصد کاهش را نشان می‌‏دهد، به‌ طوری‌ که در بین 15 ایستگاه هواشناسی، حدود نیمی از ایستگا‏ه‌‏های بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود 42 درصد و بیشترین کاهش از کجور حدود 24 درصد بوده است.

وی در پایان گفت: میانگین بارندگی 10 ماهه امسال مازندران حدود 565 میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود یک درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال 93 بدون تغییر را نشان می‏‌دهد، به‌ طوری‌ که در نیمه غربی و بخش‏‌های از نیمه شرقی استان بارش اتفاق افتاده افزایش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود 14 درصد و بیشترین کاهش از ساری حدود 14 درصد بوده است./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.32 seconds.